Φουτουρισμός: «ένα αυτοκίνητο... είναι ωραιότερο από τη Νίκη της Σαμοθράκης»

Πήγαινε κάτω

Φουτουρισμός: «ένα αυτοκίνητο... είναι ωραιότερο από τη Νίκη της Σαμοθράκης»

Δημοσίευση από City Travellers Την / Το Σαβ Δεκ 09, 2017 6:01 pm

«Αν προσευχή σημαίνει να επικεινωνείς με το Θείο, τότε η μεγάλη ταχύτητα είναι μια μορφή προσευχής»
Μαρινέτι
https://artic.gr/wp-content/uploads/2015/03/Luigi_Russolo_dinamismos_autokinitou.jpg

Φουτουρισμός γεννήθηκε και εξελίχθηκε την εποχή της μηχανοποίησης, οι ρυθμοί της κοινωνίας γίνονταν όλο και πιο γρήγοροι, όλο και πιο έντονοι. Τρένα, αεροπλάνα, αυτοκίνητα, μειώνουν τις αποστάσεις, φέρνουν τις εικόνες πιο κοντά και όλα αυτά με μια ταχύτητα που ο ανθρώπινος νους αδυνατεί ακόμη να συλλάβει. Η καθημερινότητα κατακλύζεται από νέα ερεθίσματα που δεν μπορούν παρά να επηρεάσουν και τον τρόπο σκέψης των διανοουμένων και καλλιτεχνών της εποχής.

Η ίδια η πραγματικότητα είναι πρόσφορο έδαφος για την καρποφορία των φουτουριστικών ιδεών που μερικές δεκαετίες πριν θα φάνταζαν  ουτοπικές.
Κατά την πρώτη περίοδο του Φουτουρισμού (1909-1918), το αυτοκίνητο γίνεται το υπέρτατο ποιητικό έμβλημα, όπως επισημαίνει ο Πάολο Μπούτσι (Paolo Buzzi), το αυτοκίνητο σήμερα είναι η λύρα του τότε.

«H μεγάλη ταχύτητα του αυτοκινήτου ή του αεροπλάνου μας επιτρέπει να αγκαλιάσουμε και να συγκρίνουμε γρήγορα διαφορετικά μακρινά σημεία της γης, μας επιτρέπει δηλαδή να κάνουμε ό,τι και η αναλογία αλλά μηχανικά. Όποιος ταξιδεύει κατακτά τη νοημοσύνη, φέρνει κοντά πράγματα μακρινά μεταξύ τους, τα συγκρίνει και κάνει μια σύνθεση αυτών, ανακαλύπτει τις βαθύτερές τους έννοιες».

Η Μοντερνολατρεία του Μποτσόνι (Boccioni).
Ο Ουμπέρτο Μποτσόνι, ένας εκ των θεμελιωτών της φουτουριστικής φιλοσοφίας, μίλησε για την ανάγκη του ανθρώπινου επαναπροσδιορισμού μέσα από τις φουτουριστικές θεωρίες, την ανάγκη για αλλαγή η οποία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως η νέα ρομαντική θεωρία. Αυτό γιατί ο Φουτουρισμός στόχο έχει όπως και ο κλασικός Ρομαντισμός, να αλλάξει τον κόσμο, να κατακτήσει γη και ουρανό, φέρνοντας τον άνθρωπο κοντά στο ιδανικό.

Ελεύθερη έκφραση, η λέξη-κλειδί!

«Η μπλε χορεύτρια» Τζίνο ΣεβερίνιΟ Φουτουρισμός βασίστηκε στην ελεύθερη έκφραση, έξω από τα ακαδημαϊκά στερεότυπα που ήταν συνδεδεμένα με το παρελθόν. Ποιητές, ζωγράφοι, λογοτέχνες δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης σε ένα νέο ανεξάρτητο παρόν που υπερχειλίζει ενέργεια, ταχύτητα και σύνθεση. Όπως επισημαίνει ο Κάρλο Καρά (Carlo Carra) στο μανιφέστο του σχετικά με τη φουτουριστική ζωγραφική, στις 11 Αυγούστου 1913, είναι ένα είδος ζωγραφικής που εμπνεύστηκε από το θόρυβο, τους ήχους και τη μυρωδιά.
Η φουτουριστική ζωγραφική υμνεί τη δυναμική της τέχνης, το πορτρέτο δε θα μοιάζει με το μοντέλο, η εικόνα δε θα είναι προϊόν μίμησης αλλά θα δημιουργείται απ’αρχής. Ξεχειλίζει ασυνείδητα από την ψυχή του καλλιτέχνη, η δύναμή της θα μοιάζει με τις ακτίνες Χ, τα επίπεδα θα υπεισέρχονται το ένα στο άλλο και θα ενώνονται δίνοντας ένα ενιαίο αποτέλεσμα.

Η φουτουριστική ζωγραφική με μια πρώτη ματιά μας φέρνει στο νου τον Κυβισμό, άλλωστε είναι εμπνευσμένη από αυτόν, στην τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση, οι φουτουριστές όμως θέλησαν να διαχωρίσουν τη θέση τους από τους κυβιστές, μη αποδεχόμενοι τη στατική  έκφραση των έργων τους. Με τη σειρά του και ο Φουτουρισμός, όπως ήταν λογικό, επηρέασε τα επόμενα καλλιτεχνικά ρεύματα, είτε τον ασπάστηκαν, είτε τον απέρριψαν, τα στοιχεία του ήταν εμφανή τόσο στο Ντανταϊσμό, όσο και στον Υπερρεαλισμό που υιοθέτησαν από αυτόν βασικά στοιχεία, όπως το μη λογικό, το τυχαίο και το χωρίς νόημα.  

«Η ανατολή της πόλης» ΜποτσόνιΟ Μποτσόνι ενστερνίζεται και εισάγει ακόμη και στην τέχνη του τη θεωρία των φυσικών, αυτή που πρώτος διατύπωσε ο Einstein, πως η ύλη μπορεί να μετατραπεί σε ενέργεια και το αντίθετο.
Δεν πρέπει να απομονώνουμε το απεικονιζόμενο αντικείμενο από το υπόλοιπο περιβάλλον αλλά πρέπει να τα αντιλαμβανόμαστε σαν ένα με την ατμόσφαιρα.
Η ίδια η ζωή γίνεται τέχνη, ένα έργο άλλωστε δεν είναι παρά ένα δοχείο περισυλλογής φαιάς ουσίας. Το έργο σαν έργο από μόνο του δεν έχει αξία, αλλά παίρνει αξία μέσα από το πλαίσιο στο και για το οποίο δημιουργήθηκε.

Ο Τζίνο Σεβερίνι (Gino Severini), το 1913 εκδίδει το μανιφέστο του σχετικά με τις πλαστικές αναλογίες. Εξηγεί πως τα φουτουριστικά έργα κινούνται, κρύβουν μια ζωντάνια και μια ακαταμάχητη λάμψη μέσα τους. Είναι φανερή η προσπάθεια του καλλιτέχνη μέσα από την αποδόμηση και την ανακατασκευή του αντικειμένου, να εστιάσει στην αίσθηση που προκαλεί η εικόνα.
Κατά τους φουτουριστές, η μεγαλύτερη εφεύρεση του αιώνα, υπήρξε η τέχνη του  μοντάζ, της αποδόμησης και επανένωσης. Αυτή όμως η μορφή τέχνης προϋπήρχε, πρώτοι οι κυβιστές την πίστεψαν και ύστερα οι φουτουριστές και οι ντεκονστρουκτιβιστές την παρουσίασαν στο ευρύ κοινό, αναλύοντάς την και δίνοντάς της μια συγκεκριμένη έννοια.
Φουτουριστική Γλυπτική

«Το συνεχόμενο προφίλ του Ντούτσε» ΜπερτολούτσιΣύνθεση, δυναμισμός και πολυεδρικότητα είναι ορισμένες μόνο από τις βασικές αρχές της αισθητικής του Φουτουρισμού. Όπως αναφέρει ο Μποτσόνι σε κείμενό του σχετικά με τη φουτουριστική γλυπτική: «Το κάθε αντικείμενο τελειώνει εκεί που αρχίζει το επόμενο».
Στο γλυπτό οφείλουμε να δώσουμε κίνηση. Εμείς δίνουμε σε σύνθεση αυτό που ο Ιμπρεσιονισμός έδωσε ως αναλυτικό, αποσπασματικό και  τυχαίο. Η τακτοποίηση των φωτοσκιάσεων και των αλληλεπιδρούμενων επιπέδων θα μας δώσει το τελικό φουτουριστικό γλυπτό που θα εναρμονίζεται με την αρχιτεκτονική του τοπίου, θα συμβιώνει μαζί του, έτσι αντικείμενο και περιβάλλον πρέπει να ορίζονται σαν ένα σώμα.
Δεν είναι απαραίτητο να χρησιμοποιηθεί ένα υλικό για την κατασκευή του, σημασία έχει τα υλικά να είναι εναρμονισμένα μεταξύ τους. Γυαλί, ξύλο, χαρτί, σίδερο, μπετόν, δέρμα, καθρέφτες, ηλεκτρικό φως και πολλά ακόμη υλικά που ποτέ δε θα φανταζόμασταν πως θα χρησιμοποιούνταν στην τέχνη, συνθέτουν τον πυρήνα της φουτουριστικής έκφρασης.


Έχει επεξεργασθεί από τον/την City Travellers στις Τρι Δεκ 12, 2017 9:27 am, 1 φορά
avatar
City Travellers
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 328
Ημερομηνία εγγραφής : 05/11/2013
Τόπος : Athens, Greece

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών http://citytravellers.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Φουτουρισμός: «ένα αυτοκίνητο... είναι ωραιότερο από τη Νίκη της Σαμοθράκης»

Δημοσίευση από City Travellers Την / Το Σαβ Δεκ 09, 2017 6:01 pm

avatar
City Travellers
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 328
Ημερομηνία εγγραφής : 05/11/2013
Τόπος : Athens, Greece

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών http://citytravellers.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Φουτουρισμός: «ένα αυτοκίνητο... είναι ωραιότερο από τη Νίκη της Σαμοθράκης»

Δημοσίευση από City Travellers Την / Το Σαβ Δεκ 09, 2017 6:03 pm

avatar
City Travellers
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 328
Ημερομηνία εγγραφής : 05/11/2013
Τόπος : Athens, Greece

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών http://citytravellers.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Ο Φουτουρισμός δια μέσου του 20ου αιώνα

Δημοσίευση από City Travellers Την / Το Τρι Δεκ 12, 2017 9:33 am

Ο Φουτουρισμός δια μέσου του 20ου αιώνα

της ανώνυμης εικαστικού

Ο Φουτουρισμός υπήρξε κίνημα του 20ού αιώνα (1909-1914) λίγο μετά τον κυβισμό (1908) και προπομπός της αφαιρετικής τέχνης. Αναπτύχθηκε σχεδόν σε όλες τις μορφές της τέχνης, ζωγραφική , γλυπτική, ποίηση , μουσική, θέατρο ακόμα και στη γαστρονομία . Αν και υπήρξε ενα κίνημα που ξεκίνησε από την Ιταλία δεν άργησε να επεκταθεί σε όλη την Ευρώπη και ιδιαίτερα στη Ρωσία .Πρωτοανακοινώθηκε στις 20 φεβρουαρίου του 1920 , όταν η γαλλική εφημερίδα Le Figaro δημοσίευσε το μανιφέστο του Ιταλού ποιήτη και λογοτέχνη Filippo Tommaso Marinetti .Το όνομα φουτουρισμός πλάστηκε απο το Marinetti και απεικόνιζε την έμφασή του α) στην απόρριψη για ο,τιδήποτε θεωρούσε ως στατικό ή ως παροχημένο , β) στον εορτασμό της αλλαγής , γ) την πρωτοτυπία και την καινοτομία στον πολιτισμό και την κοινωνία. Το μανιφέστο του Marinetti δόξαζε τη νέα τεχνολογία του αυτοκινήτου, την ομορφιά της ταχύτητας , της δύναμης και της μετακίνησης .Εξύψωσε τη βία και τη σύγκρουση και απαίτησε τη σαρωτική αποκήρυξη των παραδοσιακών πολιτιστικών κοινωνικών και πολιτικών αξιών καθώς επίσης και την καταστροφή τέτοιων πολιτιστικών δομών όπως τα μουσεία και οι βιβλιοθήκες. Η ρητορική του ήταν παθιασμένα στομφώδης , ο τόνος επιθετικός, εμπρηστικός και προορίστικε εσκεμμένα να εμπνεύσει το δημόσιο θυμό και την κατάπληξη .Στόχος του ήταν να ξυπνήσει τη διαμάχη και να προσελκύσει τη διαδεδομένη προσοχή. Όπως θα γράψει και ο ίδιος ο Μαρινέτι «O Φουτουρισμός βασίζεται στην πλήρη ανανέωση της ανθρώπινης ευαισθησίας, που προκαλείται από τις μεγάλες επιστημονικές ανακαλύψεις. Oι άνθρωποι που χρησιμοποιούν τον τηλέγραφο, το τηλέφωνο, το φωνόγραφο, το ποδήλατο, τη μοτοσικλέτα, το αυτοκίνητο, το υπερωκεάνιο, το πηδαλιοχούμενο, το αεροπλάνο, τον κινηματογράφο, τη μεγάλη εφημερίδα δεν έχουν ανακαλύψει ακόμη πως αυτά τα μέσα επικοινωνίας, μεταφοράς και πληροφόρησης ασκούν αποφασιστική επίδραση στην ψυχή τους». Με αύτα τα λόγια οι φουτουριστές θα αντιταχθούν στο Ρομαντισμό , τις παλιές τεχνοτροπίες, την παράδοση, την ηθική, την αρχαιολογία, τα μουσεία, τις βιβλιοθήκες κλπ. Και στη συνέχεια θα υμνήσουν την ταχύτητα και τις βιομηχανικές πόλεις.Οι ζωγράφοι παύουν να ζωγραφίζουν ιστορικά γεγονότα με παλιομοδίτικους τρόπους, ζωγραφίζουν την κίνηση, την ταχύτητα και τη βιαιότητα του νέου κόσμου.

Ζωγραφική και γλυπτική

Με την υποστήριξη του Marinetti, οι ζωγράφοι Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Luigi Russolo, Giacomo Balla, και Gino Severini δημόσιευσαν διάφορα μανιφέστα στη ζωγραφική το 1910. Όπως ο Marinetti, έτσι και αυτοί δόξασαν την πρωτοτυπία και περιφρόνησαν τις κληρονομημένες παραδόσεις τέχνης. Αν και δε λειτουργούσαν ακόμη σε αυτό που θα γινόταν το ύφος του φουτουρισμού, άρχισαν να υπογραμμίζουν μια συναισθηματική συμμετοχή στη δυναμική της σύγχρονης ζωής και προς αυτό απαίτησαν την απόδοση της αντίληψης για τη μετακίνηση και τη διαβίβαση στο θεατή των αισθήσεων της ταχύτητας και της αλλαγής . Για να το επιτύχουν αυτό, οι φουτουριστές ζωγράφοι υιοθέτησαν την τεχνική των κυβιστών δηλαδή διάφορες πλευρές και απόψεις ενός αντικειμένου ταυτόχρονα με τη βοήθεια των τεμαχισμένων και διεισδυτικών επιπέδων ,επιφανειών και περιγραμμάτων .
Οι φουτουριστές επίσης επιδίωξαν να απεικονίσουν τη μετακίνηση του αντικειμένου στο διάστημα και προσπάθησαν να επιτύχουν αυτό τον σκοπό τους με ρυθμικές χωρικές επαναλήψεις του αντικειμένου κατά την διάρκεια της διέλευσης του που παράγει μία επίδραση συγγενική σε αυτή που λαμβάνεται με την παραγωγή πολλών και διαδοχικών φωτογραφικών εκθέσεων ενός κινούμενου αντικειμένου. Τα φουτουριστικά έργα ζωγραφικής διέφεραν από τα κυβιστικά σε σημαντικά σημεία . Ενώ οι κυβιστές αγάπησαν τη νεκρή φύση και τα πορτρέτα, οι φουτουριστές προτίμησαν θέματα όπως η ταχύτητα των αυτοκινήτων και των τρένων τους αγώνες ποδηλασίας , τους χορευτές , τα ζώα και την αστική μετακίνηση του πλήθους . Τα έργα ζωγραφικής που προέκυψαν είχαν φωτεινότερα και πιο δονούμενα χρώματα σε σχέση με τα κυβιστικά και αποκάλυπταν δυναμικές , ταραγμένες συνθέσεις στις οποίες ρυθμικά στροβιλισμένες μορφές έφταναν στο κρεσέντο της βίαιης μετακίνησης .
Ο Boccioni επίσης ασχολήθηκε με τη γλυπτική , δημοσιεύοντας ένα μανιφέστο για αυτή, την άνοιξη του 1912. Κατόπιν αρχισε να εργάζεται με αυτό το μέσο και δημιούργησε την «ανάπτυξη ενός μπουκαλιού στο διάστημα» (1912) και τις «μοναδικές μορφές συνοχής στο διάστημα» (1913). Ο Antonio Sant' Elia διατύπωσε ένα φουτουριστικό μανιφέστο στην αρχιτεκτονική το 1914. Τα οραματικά του σχέδια των ιδιαίτερα μηχανοποιημένων πόλεων και οι σύγχρονοι ουρανοξύστες του μέλλοντος, απεικονίζουν έναν από τους πιο επινοητικούς αρχιτέκτονες του 20ού αιώνα. Ο Sant'Elia σκοτώθηκε εν δράσει το 1916 κατά τη διάρκεια του Ά Παγκόσμιου Πολέμου. Ο Boccioni, που ήταν ο πιο ταλαντούχος καλλιτέχνης της ομάδας των φουτουριστών , πέθανε επίσης κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής θητείας του το 1916. Αυτό το γεγονός σε συνδυασμό με τη διάλυση της ομάδας των φουτουριστών και τον ερχομό του πολέμου, έφερε ένα τέλος στο φουτουριστικό κίνημα ως μία σημαντική ιστορική δύναμη της προοπτικής τέχνης.

Λογοτεχνία

Μετά από το αρχικό ευρύ μανιφέστο του 1909, ο Marinetti έγραψε ή έπρεπε να παραδώσει τη δημιουργία μιας ολόκληρης σειράς μανιφέστων που εξέταζαν την ποίηση, το θέατρο, την αρχιτεκτονική, και άλλες τέχνες . Ίδρυσε το περιοδικό Poesia στο Παρίσι το 1905 και αργότερα ίδρυσε μία εφημερίδα με το ίδιο όνομα για να δημοσιεύσει τις φουτουριστικές εργασίες του . Στις επισκέψεις προσυλητισμού στην Αγγλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, και τη Ρωσία, ο Marinetti επηρέασε την εργασία του άγγλου ιδρυτή της avant-garde ομάδας των Vorticists Wyndham Lewis, και του γάλλου ποιητή Guillaume Apollinaire. ‘Οπως οι Ιταλοί καλλιτέχνες έτσι και οι Ρώσοι φουτουριστές — Velimir Khlebnikov, Aleksey Kruchenykh, Vladimir Mayakovsky , David Burlyuk — υπήρξαν συνεπαρμένοι από την δυναμική και την ταχύτητα της μοντέρνας αστικής ζωής τους . Επιδίωκαν εσκεμμένα να ξυπνήσουν τη διαμάχη και να προσελκύσουν τη δημοσιότητα της στατικής τέχνης του παρελθόντος . Σε αντίθεση με το φουτουριστικό κίνημα του Μαρινέτι για τους ρώσους ο φουτουρισμός υπήρξε περισσότερο λογοτεχνικό κίνημα παρα καλλιτεχνικό. Οι ρώσοι φουτουριστές αποκήρυξαν τον Aleksandr Pushkin, το Fyodor Dostoyevsky, και το Leo Tolstoy καθώς και τον τρέχοντα ρωσικό συμβολιστικό στίχο και απαίτησαν τη δημιουργία νέων τεχνικών στην ποίηση. Και οι ρώσοι και οι ιταλοί φουτουριστές ποιητές απέρριψαν τη λογική κατασκευή προτάσεων και σύνταξης καθώς και την παραδοσιακή γραμματική . Παρουσίαζαν συχνά μια ασυνάρτητη σειρά από λέξεις γδυμένες από το νόημα τους και χρησιμοποιημένες μόνο για τον ήχο τους . Σαν πρώτη ομάδα καλλιτεχνών για να προσδιορίσει ολόψυχα με την μπολσεβικική επανάσταση του 1917, οι ρώσοι φουτουριστές επιδίωξαν να εξουσιάσουν το μετα-επαναστατικό πολιτισμό και να δημιουργήσουν μια νέα τέχνη που θα ενσωματωνόταν σε όλες τις πτυχές της καθημερινής ζωής ενός επαναστατικού πολιτισμού.Ευνοήθηκαν από τον Anatoly Lunacharsky, τον πρώτο σοβιετικό κομισάριο της εκπαίδευσης που τους έδωσε σημαντικές πολιτιστικές θέσεις . Αλλά οι ρώσοι φουτουριστές με τις προκλητικές λογοτεχνικές τεχνικές και μαζί με τις θεωρητικές απόψεις τους σχετικά με την επανάσταση και την καινοτομία, απέδειξαν ένα πάρα πολύ ασταθές κίνημα πάνω στο οποίο είχε χτιστεί μια ευρύτερη λογοτεχνική μετακίνηση . Η επιρροή των φουτουριστών ήταν αμελητέα την εποχή του θανάτου του Mayakovsky το 1930.
avatar
City Travellers
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 328
Ημερομηνία εγγραφής : 05/11/2013
Τόπος : Athens, Greece

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών http://citytravellers.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Φουτουρισμός- Όταν η τέχνη στράφηκε στο μέλλον

Δημοσίευση από City Travellers Την / Το Τρι Δεκ 12, 2017 9:35 am

Ο φουτουρισμός ήταν το πρώτο κίνημα του 20ου αιώνα που απευθυνόταν εξαρχής στο ευρύ κοινό, στη μαζική παραγωγή, στις μεγαλουπόλεις, στο τρόπο ζωής του σύγχρονου ανθρώπου, κλπ. Οι εκπρόσωποί του εστίασαν στις καινούργιες δυνατότητες που ανοίγονταν στους ανθρώπους (και στο εμπόριο σε παγκόσιο πλέον επίπεδο) από την ανάπτυξη των μέσων επικοινωνίας, μετακίνησης και μεταφορών. Οι φουτουριστές θαμπώθηκαν από τα επιτεύγματα της τεχνολογίας, από τα αεροπλάνα που πετούσαν στον ουρανό, από του ήχους και τη δύναμη των μηχανών, από την ταχύτητα των αυτοκινήτων. Διέβλεπαν, ότι τα επιτεύγματα αυτά είχαν αρχίσει ήδη να αλλάζουν από τα θεμέλιά του, τόσο τον κόσμο όσο και τον ανθρώπινο πολιτισμό.

Συνεπώς, σύμφωνα με τις φουτουριστικές απόψεις και η τέχνη έπρεπε να αναθεωρηθεί από τα θεμέλια της και να απαρνηθεί ότι δημιουργήθηκε κατά το παρελθόν. Ο ρόλος της τέχνης ήταν να ασχοληθεί με το μέλλον. Ο Μαρινέττι έγραψε χαρακτηριστικά ότι ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο είναι ωραιότερο από τη Νίκη της Σαμοθράκης. Άλλωστε και η ίδια η λέξη futurismo σημαίνει μελλοντισμός.

Οι φουτουριστές προσπάθησαν να αναπαραστήσουν την κίνηση, τη φευγαλέα εικόνα, τη μεταμόρφωση, το τρεμόπαιγμα και την αίσθηση που δημιουργείται όταν ένα αντικείμενο κινείται με ταχύτητα. Ιδιαίτερα στη ζωγραφική- ο φουτουρισμός, προσπάθησε να καταργήσει το χώρο και να του δώσει μια μορφή δυναμική, που ενσωματώνει το χρόνο.


Έχει επεξεργασθεί από τον/την City Travellers στις Τρι Δεκ 12, 2017 9:38 am, 1 φορά
avatar
City Travellers
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 328
Ημερομηνία εγγραφής : 05/11/2013
Τόπος : Athens, Greece

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών http://citytravellers.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Ο απόηχος του κινήματος.

Δημοσίευση από City Travellers Την / Το Τρι Δεκ 12, 2017 9:36 am

Ο απόηχος του κινήματος.

Ο φουτουρισμός επηρέασε πολλά καλλιτεχνικά ρέυματα, όπως τον κονστρουκτιβισμό, τον βορτισισμό (vorticism), κλπ. Ιδιαίτερη επιρροή άσκησε στη γραφιστική και ειδικά στη δουλειά των Fortunato Depero, Lucio Venna και Nicolay Diulgheroff (δεκαετίες 20 και 30). Επηρέασε ακόμα και τη διαφήμιση και έτσι το 1928, συμπεριλήφθη ένα περίπτερο με φουτουριστικές αφίσες, στην έκθεση «Esposizione Nazionale del Decennale della Vittoria» στο Τορίνο.

Στον απόηχο του φουτουρισμού θα μπορούσε να αναφερθεί και η ταινία του Ridley Scott "Blade Runner", καθώς θυμίζει έντονα τα σχέδια του Sant'Elia αλλά και κάποιοι καλλιτέχνες που χρησιμοποίησαν, ήδη από τις απαρχές του διαδικτύου, τα επιτεύγματα του internet, όπως ο εικαστικός δημιουργός Stelarc.
https://www.decobook.gr/design-history/872-futurism
avatar
City Travellers
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 328
Ημερομηνία εγγραφής : 05/11/2013
Τόπος : Athens, Greece

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών http://citytravellers.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Φουτουρισμός: «ένα αυτοκίνητο... είναι ωραιότερο από τη Νίκη της Σαμοθράκης»

Δημοσίευση από City Travellers Την / Το Τρι Δεκ 12, 2017 9:39 am

Συνεπώς, σύμφωνα με τις φουτουριστικές απόψεις και η τέχνη έπρεπε να αναθεωρηθεί από τα θεμέλια της και να απαρνηθεί ότι δημιουργήθηκε κατά το παρελθόν. Ο ρόλος της τέχνης ήταν να ασχοληθεί με το μέλλον. Ο Μαρινέττι έγραψε χαρακτηριστικά ότι ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο είναι ωραιότερο από τη Νίκη της Σαμοθράκης. Άλλωστε και η ίδια η λέξη futurismo σημαίνει μελλοντισμός.

Οι φουτουριστές προσπάθησαν να αναπαραστήσουν την κίνηση, τη φευγαλέα εικόνα, τη μεταμόρφωση, το τρεμόπαιγμα και την αίσθηση που δημιουργείται όταν ένα αντικείμενο κινείται με ταχύτητα. Ιδιαίτερα στη ζωγραφική- ο φουτουρισμός, προσπάθησε να καταργήσει το χώρο και να του δώσει μια μορφή δυναμική, που ενσωματώνει το χρόνο.
avatar
City Travellers
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 328
Ημερομηνία εγγραφής : 05/11/2013
Τόπος : Athens, Greece

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών http://citytravellers.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Φουτουρισμός και Φωτογραφία

Δημοσίευση από City Travellers Την / Το Τρι Δεκ 12, 2017 9:41 am

Φουτουρισμός και Φωτογραφία
Γράφτηκε από την  Αναστασία-Μαρία Ηλιοπούλου

   Εκτύπωση

Etienne-Jules Marey, Flight of seagulls, 1886 Etienne-Jules Marey, Flight of seagulls, 1886

Ο Φουτουρισμός ήταν ένα λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό κίνημα το οποίο εμφανίστηκε τον 20ο αιώνα. Θεωρείται κυρίως ιταλική σχολή στο χώρο της λογοτεχνίας και της τέχνης που ωστόσο υιοθετήθηκε και από καλλιτέχνες άλλων χωρών, ειδικότερα της Ρωσίας. Ο Φουτουρισμός αναπτύχθηκε σχεδόν σε όλες της μορφές της τέχνης, τη ζωγραφική, τη γλυπτική, την ποίηση, τη μουσική, το θέατρο αλλά και στη φωτογραφία. Ο φουτουρισμός σαν κίνημα, τοποθετείται χρονικά την περίοδο 1909-1920.

Βασική μορφή του κινήματος αποτέλεσε ο Ιταλός ποιητής Filippo Tommaso Marinetti, ο οποίος είναι και ο δημιουργός του περίφημου ιδρυτικού μανιφέστο του Φουτουρισμού. Η πρώτη δημοσίευσή του έγινε στο Μιλάνο το 1909. Το εν λόγω μανιφέστο  από πολλούς χαρακτηρίστηκε ως παιάνας στην ταχύτητα και την τεχνολογική πρόοδο.

012 etienne jules marey theredlistEtienne-Jules Marey, Flight of the pelican, 1883

Το 1910, ένα δεύτερο μανιφέστο γραμμένο από ζωγράφους καλούσε τους καλλιτέχνες να απεικονίσουν την ταχύτητα και τις επιδράσεις της, αναφορικά με τη χρονοφωτογραφία του Etienne – Jules Marey. Για τους καλλιτέχνες που ακολούθησαν την παράδοση του νατουραλισμού του 19ου αιώνα, η διαύγεια των φωτογραφιών του Eadweard Muy-Bridge ήταν προτιμότερη από αυτή των φωτογραφιών του Marey.

Παράλληλα, υπήρχαν καλλιτέχνες, οι οποίοι επιζητούσαν να διαμορφώσουν μια διαφορετική πραγματικότητα συσκοτίζοντας την επακριβή ταυτότητα των πραγμάτων. Πιο συγκεκριμένα, futurismo3Arturo e Anton Giulio Bragaglia, Lo schiaffo, 1921έδωσαν προτεραιότητα στις πιο αφηρημένες πλευρές της πραγματικότητας της φύσης, στην ίδια την κίνηση, και όχι στα εν κινήσει αντικείμενα, στους θεμελιώδεις ρυθμούς και στα πρότυπα του σύμπαντος. Η τεχνική λοιπόν που χρησιμοποιήθηκε, είχε ως αποτέλεσμα χρονοφωτογραφίες οι οποίες συνδύαζαν τις αρετές και των δύο τύπων της εικόνας, της θολωμένης και τις στιγμιαίας. «Όπως οι κυματώσεις σε μια λιμνούλα όταν ρίχνουμε ένα βότσαλο, οι φάσεις της κίνησης σε αυτές τις φωτογραφίες διασπείρονται από ένα σταθερό σημείο. Δίνουν την εντύπωση μορφών που εξελίσσονται στο χρόνο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Aaron Scharf.

Αυτή η επιθυμία για απόδοση των εντυπώσεων της κίνησης, ήταν καθοριστικό γνώρισμα του Φουτουρισμού, που το 1913 απέκτησε οπαδούς μεταξύ των φωτογράφων με πιο αξιόλογους τους αδερφούς Anto Giulio Bragaglia και ιδιαίτερα τον Arturo Bragaglia. Τον ίδιο χρόνο, ο Anto Giulio Bragaglia στο μανιφέστο του  Fotodinamismo Futurista (Φουτουριστικός Φωτοδυναμισμός) έθετε τα θεμέλια για μια προσέγγιση στο «Φωτοδυναμισμό», που ανέλυε την κίνηση στις συστατικές της στιγμές, οι οποίες αποδίδονταν με θολωμένες μορφές. Την ίδια περίοδο, οι φουτουριστές ζωγράφοι απεικονίζουν την κίνηση χρησιμοποιώντας επιβλητικές γραμμές, με έναν τρόπο υιοθετημένο από την κυβιστική ζωγραφική.

Για πρώτη φορά, ζωγράφοι και φωτογράφοι ενδιαφέρονταν να απαντήσουν στα ίδια μορφικά ερωτήματα:

- Πώς θα μπορούσαν η κίνηση και η ταχύτητα να μεταφραστούν σε οπτικά ισοδύναμα;

- Υπήρχαν μορφικά μέσα ειδικώς κατάλληλα για την απόδοση της σύγχρονης ζωής;

Σύμφωνα με τους φουτουριστές, η σύγκλιση και η συγχώνευση όλων των τεχνών, λογοτεχνίας, φωτογραφίας, ζωγραφικής, προσέφερε μια δυνατή λύση. Μια λύση η οποία επέφερε σημαντικές αλλαγές στον καλλιτεχνικό κόσμο.masoeroFilippo Masoero, Dinamismo visto dai Fori Romani, 1934

Μόλις στη δεκαετία του 1920, και με την επίδραση της φωτογραφίας της Νέας Οπτικής, επιδόθηκαν οι φουτουριστές φωτογράφοι στις τεχνικές του φωτομοντάζ (βλ. Ivo Pannaggi, Vinicio Paladini), της διπλής έκθεσης (βλ. Tato), της οπτικής παραμόρφωσης (βλ. Giulio Pariso)καθώς και της αεροφωτογραφίας (βλ. Filippo Masoero). Εκείνη την εποχή, η φουτουριστική φωτογραφία φαινόταν σαν μια προσπάθεια υπονόμευσης της οπτικής πραγματικότητας, καθώς την παρουσίαζε με μη συμβατικούς τρόπους και με αυτή τη μορφή επηρέασε φωτογράφους, που δούλευαν μέσα σε πολύ διαφορετικά πλαίσια: από αυτούς του Bauhaus όπως ήταν ο T. Lux Feininger μέχρι τους φωτογράφους της Νέας Οπτικής.



Βιβλιογραφία:

- Μωραΐτης, Μ., Η φωτογραφική πράξη, εκδ. Καθρέφτης, Αθήνα 2003.
avatar
City Travellers
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 328
Ημερομηνία εγγραφής : 05/11/2013
Τόπος : Athens, Greece

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών http://citytravellers.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης